Kiezen van productgroepen

Wanneer je circulair gaat inkopen, is het belangrijk om je bewust te zijn van de eigenschappen van verschillende productgroepen. Sommige productgroepen zijn beter geschikt om circulaire ambities te realiseren dan andere. Het uitgangspunt is het inkopen van een fysiek product (of het inkopen van onderhoud daarvoor). Bij productgroepen waar geen fysieke producten worden ingekocht – zoals communicatie of adviesdiensten – is het niet mogelijk om de principes achter een circulaire economie toe te passen.

Aandachtspunten

  • Bepaal vooraf of een productgroep geschikt is om circulair in te kopen: vooral fysieke producten zijn geschikt. Voor de inkoop van arbeid (bijvoorbeeld: adviesdiensten) is dat lastiger.
  • Kijk naar je inkoopkracht ten opzichte van de grootte van de markt: kies een product in een markt waarbij je bij voorkeur direct van de producent afneemt, en je met je ambities invloed op bijvoorbeeld het ontwerp uit kan oefenen.
  • Kies voor je eerste project een productgroep die in de interne organisatie niet te veel risico’s met zich mee brengt: experimenteren gaat het beste wanneer er ruimte is om te leren.
  • Kies voor je eerste project een productgroep waar de markt relatief volwassen is, zodat de ambities van je eerste circulaire inkoopproces ook gemakkelijk door de markt behaald kunnen worden.

Praktijkvoorbeelden

Achtergrondinformatie

Suggesties en/of aanvullingen

Protected with reCAPTCHA Privacy Policy - Terms of Service