Marktonderzoek

Doe een marktonderzoek om de ambitie, vraagstelling, mogelijke eisen en eventueel ketenschets te valideren. Omdat je bij een circulair inkooptraject een maximale duurzaamheidsimpact wil realiseren, helpt zo’n marktvalidatie om je ambities aan te scherpen. Daarmee heb je de meest actuele kennis in huis: marktpartijen ontwikkelen zich immers ook relatief snel. Een onderdeel van een goed marktonderzoek kan een marktconsultatie zijn.

In zo’n marktconsultatie kun je je ambities en vraagstelling valideren en zo tegelijkertijd de juiste verwachtingen scheppen. Vraag daarnaast aan marktpartijen informatie die jij nodig hebt: wat zijn gebruikelijke eisen, waar liggen circulaire kansen, waarop willen partijen uitgedaagd worden? Zorg voor een open houding om het maximale uit het gesprek te halen. De inzichten die je als opdrachtgever opdoet kun je meenemen in je definitieve uitvraag. Afhankelijk van de doelstelling kun je voor verschillende vormen kiezen: een digitale Request for Information (RFI), een 1-op-1-gesprek of een plenaire setting.

Aandachtspunten

  • Wees vooraf helder over het doel van je marktconsultatie, en neem dat mee in communicatie.
  • Kies de vorm die het beste past bij je doelstelling: wil je alleen informatie ophalen, of ook partijen aanmoedigen om combinaties te vormen?
  • Indien je kiest voor een plenaire marktconsultatie of 1-op-1 gesprekken, zorg dan voor een open houding, waardoor je daar het maximale uit kan halen.
  • Zorg bij een plenaire marktconsultatie voor een duidelijk verslag, dat (voor een publieke organisatie) openbaar wordt gepubliceerd als bijlage van de aanbestedingsdocumentatie.

Praktijkvoorbeelden

Achtergrondinformatie

Suggesties en/of aanvullingen?

Protected with reCAPTCHA Privacy Policy - Terms of Service